onsdag 9. august 2017

The Blind Dog 8. august 2017

Jeg, Sigmund, møtte alene for Qeng Ho i høstsesongstarten på The Blind Dog.

The Blind Dog holder quiz 20.00 hver tirsdag framover og kjører en serie fram til jul/nyttår med premiering til de beste lagene. Vinnerlaget hver uke får 10p, andreplassen 8p, tredjeplassen 7p, osv., og samlet poengsum over sesongen vinner. I tillegg premieres det hver uke, og denne gangen var det pizza og noe godteri til vinnerlaget og pizza til andreplassen.

For å delta er det 30,– per person, og det er maksimalt fem deltakere per lag.

Første omgang i quiz-en er bildeoppgaver med varierende tema, mens andre omgang er diverse andre tematisk grupperte spørsmål.

Første omgang:

De første åtte oppgavene består av portretter sammensatt av to personers bilder (søk på «celebrity face mashup» for eksempler), og begge personenes fulle navn skal oppgis. Dette tror jeg er et greit tema for min del.

1. Bildet er lett å gjenkjenne som en kombinasjon av Tom Cruise og John Travolta. 2p.
2. Det er lett å se at den ene personen er Tom Hanks, mens jeg er litt mer i tvil om George Clooney. 2p.
3. Sylvester Stallone og Arnold Schwarzenegger. 2p.
4. Her er Leonardo DiCaprio lett å identifisere, mens den andre personen er mer uklar. I valget mellom Sean Penn og Edward Norton velger jeg feil. 1p.
5. Brad Pitt og Angelina Jolie. 2p.
6. Denne er langt vanskeligere, men etter hvert må det bli Katy Perry og Rihanna, selv om jeg ikke er sikker på noen av dem. 2p.
7. Her er Harrison Ford opplagt, men mens Mark Hamill virker sannsynlig, er det Tommy Lee Jones som er fasit. 1p.
8. Justin Bieber er enkel, mens den andre personen er helt ugjenkjennelig. Det viser seg å være 50 cent, ikke Ed Sheeran, som jeg åpenbart ikke har anelse om hvordan ser ut. 1p.

De neste bildene er fra byer. Det er et dårlig tema for meg, og med mindre motivene er svært kjente, skal det mye til at jeg tar noe her på annet enn tilfeldigheter.

9. Europeisk: jeg kjenner ikke igjen bildet av en katedral i nærheten av noe som antakelig er en jernbanebro, men tenker på muligheten av Köln, før jeg setter Paris bare basert på kirkespirenes ornamenter. Kirkebygget likner ikke.
10. Europeisk: jeg synes ikke det likner Victor Emmanuel II-monumentet i Roma, men har ikke noe alternativ. Madrid.
11. Britisk: dette bildet av noen broer over en elv aner jeg ikke hvor er, og tipper Dublin. Newcastle er en av de sikkert minst ti byene jeg vurderer.
12. Skandinavisk: heller ikke dette motivet av et havneområde er kjent, og jeg er inne på Gøteborg, men satser på Stockholm.
13. Sør-Amerikansk: jeg tror kanskje det er noe som kan likne på et argentinsk flagg på bildet av en bred rett gate med en obelisk, og kan svare Buenos Aires, men tipper i stedet Brasilia.
14. Asiatisk: jeg tenker på Singapore, men tipper i stedet Abu Dhabi.

Resten av bildeoppgavene har ikke noe samlende tema.

15. Bildet viser nattklubben BMC med spørsmål etter turist-øya den ligger på. Jeg aner ikke, og tipper Ibiza. Mallorca.
16. Bildet viser en artist som skjuler ansiktet med en hatt eller noe hår, og jeg antar det er Sia.
17. Bildet viser en fugl som jeg mener er en trane.
18. Bildet viser et ungt motorsporttalent. Jeg har ikke hørt om Dennis Olsen før, og tipper Henrik Kristiansen.
19. Bildet viser en fjellformasjon på Gran Canaria. Jeg tipper Columbus. Roque Nublo.
20. Her er det et bilde av ABBA med tre spørsmål: a) Hva er fornavnene til medlemmene? Jeg tar Agnetha, Anni-Frid, Benny, Björn og dette resulterer i hele 4p; b) hvilket år kom Ring Ring ut? Jeg tror det var i 1972. 1973; c) i hvilken engelsk by vant ABBA med «Waterloo»? Jeg aner ikke, og tipper Liverpool. Brighton.

19p av 33 mulige er greit med tanke på størrelsen på laget, men det er allikevel dårligste poengsum blant 5 lag. Hurraguttene leder med 26p, fulgt av Quizleis med 24p, Sataniske verkebyller med 22p, og før meg, Skam med 20p.

Hele 6p på ABBA-kunnskap er tvilsomt, men fornavnene er vel såpass kjente at alle lagene klarte den oppgaven.

Andre omgang:

Første tema er hovedsteder og store byer. Dette regner jeg med er et tema der jeg skal hente inn noen poeng.

21. Hva heter hovedstaden i Nepal? Katmandu.
22. I hvilket land var Dar es Salaam hovedstad fram til 1996? Jeg er ikke særlig i tvil om at det er i Tanzania.
23. Hva er den største byen i den amerikanske delstaten Nevada? Jeg er ikke helt sikker, men mener det er Las Vegas.
24. Hva heter hovedstaden på kanaløya Jersey? Her prøver jeg forgjeves å komme på navnet på TV-serien Bergerac, som jeg innbiller meg kan hjelpe, men jeg gir opp og tipper Victora. Saint Helier har jeg nok hørt om, men dette er jeg ikke i nærheten av.

De neste spørsmålene er om Tour de France. Her regner jeg med å bli straffet hardt for manglende interesse de siste årene.

25. Var det på den 18., 19. eller 20. etappen av årets utgave at Edvald Boasson Hagen vant? Jeg er ganske sikker på at det pleier være 21 etapper og jeg mener å ha sett at den nest siste var en tempoetappe, så siste alternativ er utelukket. Jeg har allikevel fått med meg at Hagen vant omtrent på siste mulighet, og satser derfor på 19. etappe.
26. Hvem vant den grønne poengtrøya i årets utgave? Her er jeg helt blank, og har kun fått med meg at noen favoritter, deriblant Peter Sagan, røk ut tidlig. Jeg svarer Tom Boonen, som jeg vet er feil. Han deltok sist i 2011. Michael Matthews.

Neste tema er tegneserier og superhelter, og her håper jeg på noen vanskelige oppgaver.

27. Hvilken kjent helt ble skapt av Bob Kane og Bill Finger i 1939? Batman.
28. Hvilken superheltgruppe hører Benjamin Grimm, «The Thing»? Fantastic Four.

Disse to spørsmålene er enkle. Neste tema er amerikanske presidenter, oppfinnere og en historisk begivenhet. Også her tror jeg jeg bør kunne gjøre det greit.

29. Hvilken oppfinner og vitenskapsmann lekte med drager og fant opp lyn-avlederen? Dette er en gjenganger på quiz. Benjamin Franklin.
30. Hvilken amerikansk president hadde en peanøttfarm? Dette er også ganske lett. Jimmy Carter.
31. Hvilket år erklærte USA seg uavhengig 4. juli: 1772, 1776 eller 1780? Dette er i ganske greit også uten alternativer. 1776.

Neste tema er film, og her håper jeg også jeg kan hente noen poeng.

32. For hvilken etterretningstjeneste arbeider «James Bond»? En dårlig start på temaet: jeg er usikker på om det er MI-5 eller MI-6 og velger feil.
33. Hvem spilte hovedrollen som «Oscar Schindler» i Schindler's List? Jeg svarer Ralph Fiennes, og først når jeg hører Liam Neeson innser jeg at jeg har forvekslet navn. (Det hadde i grunnen vært mer irriterende om jeg hadde svart James Woods, og det var han andre.)
34. I hvilken ny film spiller Ryan Gosling og Harrison Ford sammen? Jeg vet at det kommer en Blade Runner 2049 (som quizmaster omtaler som Blade Runner 2; det er navnet på en roman) og satser på denne. Quizmaster avslører også at det dreier seg om en oppfølger, noe som gjør at jeg blir ganske sikker på at svaret er rett.
35. Hva heter kona til «Kjell» i Olsenbanden-filmene? Quizmaster mener dette er planken alle må klare, men det er helt tomt i mitt hode, og jeg klarer ikke komme på noe bedre enn «Borghild». «Valborg».

Filmkategorien var en nedtur, og musikk, som avslutter quiz-en er vanligvis ikke noe godt tema for min del.

36. Her spiller quizmaster en låt og skal ha artist og tittel. Jeg kjenner igjen bandet på sounden, men bruker det meste av den resterende tiden i omgangen til å komme på Mumford & Sons. Tittelen gjetter jeg bare på, og det er ikke «Didn't I», men «Little Lion Man». 1p.
37. I hvilket band er den lang-skjeggete Billy Gibbons gitarist? ZZ Top.
38. Også her spiller quizmaster en låt, og her skal han ha en gruppe eller duo og en gjesteartist. Det høres ikke kjent ut, og jeg tipper Madcon og Beyoncé. The Chainsmokers og Halsey. Jeg er usikker på om jeg har hørt om sistnevnte.
39. Hvilken artist ga ut bestselgeren The Woman in Me i 1995? Dette er helt ukjent, og jeg svarer Madonna. Shania Twain.
40. Til slutt spiller quizmaster en arie med Maria Callas, og vil ha komponist og opera. Jeg kjenner det ikke, men innbiller meg at Callas er mest kjent for Verdi, og svarer også Perlefiskerne (som er av Bizet). Fasit er Giacomo Puccini og Madame Butterfly.

Av 8p på musikk klarer jeg bare 2, og jeg er egentlig misfornøyd med 12p i omgangen (hvor man kunne fått 23p) og 31p totalt. Quizleis har vært best i andre omgang med 14p, så det er allikevel ikke så ille.

Sluttstillingen blir:

1: Hurraguttene (39)
2: Quizleis (38)
3: Skam (33)
4: Qeng Ho og Sataniske verkebyller (31)

Det er foreløpig uklart om Qeng Ho stiller på The Blind Dog utover høsten.

Ingen kommentarer: